Stressss

Stressssss

Oh mevrouw, u bent gestresst. U moet meer rust nemen. Nee hoor meneer, die rug en nekpijn komen niet van een hernia. Er is niets aan de hand. U heeft gewoon stress. Wie herkent dit niet? Een beetje stress op z`n tijd is niet erg, maar chronische stress doet veel met je lichaam. Wat is het nu eigenlijk en wat voor functie heeft het?

We hebben allemaal wel eens stress. Bij een examen, solicitatiegesprek of ruzie komt het lichaam in een stresssituatie en laat het lichaam alerter reageren. Het komt als ware in een vecht- of vlucht reactie terecht. Vroeger was dat handig bij de jacht. Bij een achtervolging van een wild dier zorgde het lichaam ervoor dat de spieren meer aanspanden,dat  bloeddruk en hartslag omhoog ging, pupillen verwijdden, bloed werd onttrokken van de organen,  zodat de spieren meer hadden en de concentratie beter werd voor actie. Nu jagen we niet meer, maar deze reactie is er nog wel. Bij sportwedstrijden of examens bijvoorbeeld. Dit komt door de hypofyse die opdracht geeft naar de bijnieren om meer cortisol aan te maken. De bloedsuiker stijgt en ook de stofwisseling wordt verhoogt om meer energie voor actie te krijgen. Dus je merkt dat stress niet altijd negatief hoeft te zijn.

We leven nu eenmaal in een drukke, prestatiegerichte tijd. De economie met de crisis helpt ook niet echt mee. Hierdoor kan je meer stress dan anders hebben. Dit kan betekenen dat je cortisol gehalte chronisch verhoogd is.  Als dat het geval is dan verminderd je weerstand en ben je vatbaarder voor ziektes. Het kan vermoeidheid, pijnen tot verlammingsverschijnselen veroorzaken.

Als je  wat tegen stress wilt doen, zul je een aantal regels moeten volgen.

–       Gezond voedsel: Goede vitamines en mineralen  zorgen voor een betere weerstand. Suikers en slechte vetten verslechteren je weerstand.

–       Genoeg beweging: Elke dag minstens een half uurtje buitenlucht doet wonderen. Je kan natuurlijk ook gaan sporten en je lekker daarin afreageren. Je maakt endorfine aan die er voor zorgt dat je je happy voelt.

–       Rust: goed slapen en rusten zorgt voor een beter herstel.

Zorg er voor dat je in een positieve sfeer blijft. Denk niet aan wat er niet is, maar denk juist aan wat er wel is! Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Als je veel negatieve dingen meemaakt wordt het moeilijker en zal je in een neerwaartse spiraal blijven hangen. Blijf  goed naar je lichaam luisteren. Zorg voor afleiding, zoals sociale contacten opzoeken, yoga beoefenen, meditatie. Een goede massage wil ook meestal helpen! Don`t worry, be HAPPY!

Happy Fitness is gespecialiseerd in persoonlijke begeleiding bij trainingen en voeding en ontvangt u graag voor een vrijblijvend
kennismakingsgesprek of proefles! www.happy-fitness.nl 0365468560 Voor vragen of opmerkingen over trainingen, voeding en dergelijke, kan je een email sturen naar info@happy-fitness.nl onder vermelding van youlookgood

 

 

About admin